سبزی آش رشته
تاریخ : شنبه 14 اسفند 1400
نویسنده : فردین فروغی

انواع سبزی های آش رشته  چیست؟

سبزی‌‌ها، دارای ویتامین ‌ها و ارزش و خواص غذایی زیادی هستند و استفاده از آن ها یک نیاز اساسی برای بدن به حساب می آید.

آش رشته در شهر های مختلف، به شکل های مختلف و با توجه به ذائقه و فرهنگ مردمان آن مکان پخته می شود. به همین جهت هر شهری ممکن است از سبزی های متفاوتی استفاده کند.

اما به طور معمول از جعفری، گشنیز، تره، شوید و اسفناج برای تهیه آش رشته استفاده می شود. نکته قابل توجه این است که بهتر است از سبزی های تازه استفاده کنید تا عطر و طعم آن ها عالی باشد.

البته اینکه بگوییم فقط این سبزی ها در تهیه آش رشته استفاده می شوند، اشتباه است؛

چرا که بسیاری برای خوش عطر شدن آش از ترخون هم استفاده می کنند یا به جای اسفناج از برگ چغندر و یا سبزی های کوهی و خودرو در محلشان استفاده می کنند.
چه مقدار سبزی برای پخت آش رشته برای ۱۰ نفررر یز داریم؟

اگر بخواهیم برای یک جمع ۱۰ نفره، آش رشته درست کنیم، تقریبا باید به اندازه ۱ کیلو سبزی آشی داشته باشیم.

برای خوشمزه شدن آش،  بهتر است سبزی ها را به اندازه زیر استفاده کنیم:

  • اسفناج یا برگ چغندر: ۲۰۰ گرم
  • تره: ۲۰۰ گرم
  • گشنیز: ۲۰۰ گرم
  • جعفری: ۲۰۰ گرم
  • شوید: ۲۰۰ گرم


گشنیز:

یکی از پرکاربردترین سبزی ها در پزشکی سنتی است و در ایران بیشتر از برگ و ساقه آن در غذاها استفاده می شود. تخم گشنیز عطری بسیار قوی دارد و از آن به عنوان ادویه استفاده می شود و حتی ریشه آن نیز در آشپزی تایلندی کاربرد دارد. از خواص این گیاه می توان به کاهش اضطراب و بی خوابی، کاهش فشار خون، دفع سنگ کلیه و مثانه، رفع تجمع آب در بافت ها نام برد.


شوید:

گیاهی یک ساله یا دو ساله است و ارتفاع آن گاهی به یک متر هم می رسد. خواص شوید بسار زیاد است؛ این گیاه دارای آثار درمانی زیادی است و از دم کرده آن برای درد و ورم معده استفاده می شود، و در درمان استفراغ شدید، و کمردردهای ناشی از گرفتگی عضلات کاربرد دارد. همچنین استفاده از برگ و ساقه شوید در کاهش چربی خون مفید است.

تره:

گیاهی دو ساله و دارای برگ های دراز و باریک به رنگ سبز تیره است. تره دارای منافع زیادی است و برای درمان بیماری های کبدی و روماتیسم بسیار موثر است. از نظر خواص غذایی شبیه سیر و پیاز است ولی طعم و بوی ملایم تری دارد.

اسفناج:

گیاهی یک ساله است که دارای ساقه ای راست است و ارتفاع آن به نیم متر هم می رسد. برگ های آن پهن و نرم و به شکل مثلث و سبز رنگ است. برگ اسفناج دارای طبیعت متعادل است و منبع ویتامین های A، B3، C، و املاح آهن و پتاسیم است. خواص اسفناج باعث مقوی بودن هرچه بیشتر آش رشته شده است.

نعنا:

یک گیاه بوته ای چند ساله با برگ های سبز و پهن است که بسیار پرمصرف می باشد و عطر و اسانسی قوی دارد. نعنا دارای خواص ضد تهوع و استفراغ، ضد ویروس، بازکننده برنش، صفراآور و دفع کننده سموم بدن است.

https://begirbepaz.com/product-category/dried-herbs/




|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
به وبلاگ من خوش آمدید